Voedingssupplementen

Voedingssupplementen

Heb je doorgaans een gezonde leefstijl maar heb je het gevoel dat er toch iets ontbreekt, dan kan dit zeker kloppen. Let wel! De basis van een goede gezondheid ligt in het voorkomen dat virussen en bacteriën de overhand krijgen op ons gezondheid. Onze hedendaagse voeding mist namelijk vaak de nodige basis nutriënten zoals mineralen en vitaminen die daarvoor moeten zorgen. Tegenwoordig ontkomt men er gewoonweg niet aan om aanvulling en extra ondersteuning te zoeken in voedingssupplementen. Daarbij is het goed om enige kennis te verkrijgen over welke voedingssupplementen er zijn en met welke functie of in welke dosering je deze het beste kunt innemen. Hebben ze daarnaast bijvoorbeeld het gewenst effect als beweerd wordt.

Bovendien is het ook goed om rekening te houden met enkele andere belangrijke factoren wanneer ter aanvulling van de dagelijkse maaltijd voor suppletie gekozen wordt. Enerzijds is belangrijk om vooraf te weten in welk vorm supplementen leverbaar zijn want deze komen doorgaans voor in natuurlijke of synthetisch vorm.

Anderzijds is ook belangrijk om te weten welk bestanddelen zijn gebruikt bij vervaardiging van capsules of tabletten. Denk bijvoorbeeld aan gelatine een handig bindmiddel dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat gerechten stevig blijven. Deze wordt gewonnen uit collageen, een eiwit dat voorkomt in bindweefsels zoals huiden, kraakbenen en botten van zoogdieren. Voor vegetariërs is gelatine lastig te vermijden omdat het vaak in producten zit verstopt waarvan de samenstelling niet eenvoudig is af te lezen van een ingrediënten-declaratie

Verder is het belangrijk om door te hebben welke vitaminen en mineralen er samenwerken en welke stoffen zorgen dat mineralen gebonden worden en ongebruikt het systeem weer verlaten. Hieronder daarover een kort overzicht:

Mineralen en interactie

Het mineraal “calcium” werkt bijvoorbeeld prima samen met ijzer maar daarentegen heeft deze weer een negatief effect eenmaal in contact met cafeïne. Dit proces is echter bepalend of het gewenste succes wordt behaald of niet. Zo zijn er veel voorbeelden waarmee men rekening dient te houden bij het innemen van voedingssupplementen.

Natuurlijke en Synthetische Supplementen

Voedingssupplementen worden in twee hoofdgroepen verdeeld namelijk synthetische en natuurlijke. De synthetische supplementen worden gefabriceerd in laboratoria en farmaceutische fabrieken. De natuurlijke supplementen bestaan uit ingrediënten die rechtstreeks uit de natuur komen. De meerderheid van de supplementen die momenteel in de schappen ligt is kunstmatig geproduceerd. Dit kunnen o.a. vitaminen, antioxidanten, mineralen en aminozuren zijn.

Natuurlijke voeding kan helpen om hartziekten, diabetes, kanker en vroegtijdig overlijden onder controle te krijgen en voorkomen. Deze voordelen worden toegeschreven aan een breed scala aan vitaminen, mineralen, antioxidanten, vezels en vetzuren in echte voeding.

Natuurlijke voedingssupplementen
  • Natuurlijke voedingssupplementen zijn meestal effectiever dan synthetische en hebben dikwijls een krachtiger werking.
  • Het lichaam herkent de natuurlijke ingrediënten beter dan de synthetische waardoor de natuurlijke voedingssupplementen beter worden opgenomen door het lichaam dan de synthetische.
Synthetische voedingssupplementen
  • Bij synthetische supplementen is dikwijls een hogere dosering noodzakelijk. Daar komt bij dat ze vaak toevoegingen hebben die niet altijd even goed zijn voor het lichaam.
  • Synthetische voedingssupplementen zijn vaak goedkoper dan natuurlijke. Dit voordeel wordt echter bij sommige producten tenietgedaan doordat een hogere dosering nodig is.
  • Synthetische supplementen bevatten vaak veel kunstmatige toevoegingen terwijl daarvan bij natuurlijke geen sprake is.
  • De chemische structuur van synthetische voedingssupplementen is niet altijd gelijk aan de structuur van natuurlijk supplementen en dient daarom eerst door het lichaam te worden omgezet.
  • Voor tabletten met een hoge dosering kunnen geen vitaminen uit natuurlijke producten worden gebruikt omdat de tabletten dan veel te groot zouden worden.
  • De synthetische vorm van vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 worden beter opgenomen in het lichaam dan de natuurlijke vorm. Daarentegen kan vitamine E beter in natuurlijke vorm worden geproduceerd omdat de werkzaamheid in het lichaam dan groter is. Per gewichtseenheid bevat natuurlijke vitamine E ongeveer het dubbele van de synthetische vorm.
Go top